Hei, haluatko palata vanhalle sivulle?

clear Sulje
Nainen juoksee puistossa

Juoksu

Nauti juoksun riemusta ohjatusti! UniSport tarjoaa useita erilaisia juoksukursseja sekä lisäksi Juoksukunto-ryhmäliikuntatunteja.

Juoksu on tehokasta hengitys- ja verenkiertoelimistöä kehittävää liikuntaa, joka vahvistaa alaraajojen lihaskuntoa. Säännöllinen juokseminen vahvistaa sydäntä, parantaa verenkiertoa ja vahvistaa luustoa juoksemisen aiheuttaman tärinän vaikutuksesta. Fyysisten terveysvaikutusten lisäksi juokseminen vaikuttaa tutkitusti mieleen. Se auttaa stressin hallinnassa, kohentaa mielialaa ja kehittää muistia. Juoksua harrastetaan UniSportissa ulkona, joten varaathan ulkoiluvaatteet mukaan!

Kenelle sopii?

Juoksukunto-ryhmäliikuntatunti sopii eritasoisille liikkujille, mutta parhaiten säännöllisesti juoksua harrastaville. Tunti sisältää juosten tehtävän alkulämmittelyn, tekniikkaosuuden parantamaan juoksun taloudellisuutta ja ehkäisemään juoksuvaivoja, noin 20 minuutin intervalliharjoituksen sekä lihaskunto-osion ja loppuverryttelyn. Intervalliosion sisältö vaihtelee eri kerroilla ja se on muokattavissa osallistujan tason mukaan. Juoksukunto-ryhmäliikuntatunti järjestetään yleensä alkukeväästä loppusyksyyn.

Kävelystä juoksuuun -kurssi on tarkoitettu sinulle, joka olet vasta aloittelemassa lenkkeilyharrastusta, mutta harrastat aerobista liikuntaa jonkin verran. Kurssi on erinomainen tilaisuus aloittaa lenkkeily tai juoksuharjoittelu. Kurssilta saat eväät päämäärätietoiseen juoksun harrastamiseen. Sillä käydään läpi kunnon osa-alueita, joita tarvitset kohottaessasi juoksukuntoasi turvallisesti. Kurssin tavoitteena on saada lenkkeilystä pysyvä ja motivoiva kuntoiluharrastus. Otathan ulkoliikuntavarusteet mukaan jo ensimmäisellä kerralla.

Juoksukoulukurssi sopii parhaiten sinulle, joka harrastat aerobista liikuntaa ja jaksat juosta kerralla noin 5 kilometriä. Onko tähtäimessäsi kenties maraton tai puolikas, triathlon tai muu juoksutapahtuma? Tai onko tavoitteesi saada juoksusta vieläkin monipuolisempi harrastus? Tämä pitkä kurssi antaa siihen hyvät eväät: kurssi koostuu kymmenestä tapaamisesta, jotka sisältävät luentoja, testejä ja juoksuharjoituksia.

Tapaamiskerroilla tutustutaan kuntoa kehittävään harjoitteluun, harjoittelua tukevaan ravitsemukseen, juoksutekniikkaan sekä juoksua parantavaan oheisharjoitteluun ja halutessasi myös juoksutapahtumasta suoriutumiseen.  

Ensimmäisellä tapaamisella käydään läpi kurssin ohjelma ja harjoittelun perusteet. Otathan liikuntavarustuksen mukaan jo ensimmäisellä kerralla.

Polkujuoksukurssi sopii sinulle, joka kaipaat vaihtelua lenkkeilyyn. Kurssilla juostaan vaihtelevilla alustoilla, esimerkiksi hiekkateillä, poluilla tai metsässä. Lihakset työskentelevät maastossa liikkuessa monipuolisesti, eivätkä nivelet joudu niin kovalle rasitukselle kuin kovalla alustalla. Kurssin aikana on mahdollista saada opastusta sykkeistä, joten voit ottaa oman sykemittarin mukaan.

Miten osallistun?

Juoksua voit harrastaa UniSportissa joko viikoittaisella ryhmäliikuntatunnilla tai yllä mainituilla kursseilla.

Ota mukaasi ulkoliikuntavaatteet, juoksukengät ja juomapullo. Kurssien luentokerroille kannattaa ottaa myös muistiinpanovälineet.

Jaa sosiaalisessa mediassa